Vrijdag 15 februari  2013

We gaan weer verder.........

We gaan de onderdelen stralen die in de venturies zitten, links is al gestraald.

 

De asjes van de gaskleppen worden gereinigd en gestraald.

Hierna wordt gecontroleerd of er speling op de asjes en het huis van de carburateur zit.

 

Volgorde van de onderdelen op het asje blijft altijd belangrijk.

 

Het chokegedeelte is behoorlijk aangekoekt en vervuild.

 

Na het ontvetten en stralen ziet het er weer netjes uit.

Tijdens het verwijderen van het motorblok uit de wagen, bleek al dat de chokekabel niet los te krijgen viel.

Uiteindelijk is de chokekabel doorgeknipt, hieronder de oorzaak: het boutje is ooit een keer afgebroken bij het vastdraaien.

 

Uiteindelijk besloten om het boutje eruit te boren en opnieuw draad te tappen (M4).

 

Een en ander nog gedemonteerd en beschermd tegen het roestduiveltje.

 

Weer op zijn oude vertrouwde plek.

 

We gaan de asjes van de benzineklep weer monteren, de speling is gering.... dus gebruiken maar weer,.

Wel zorgen dat de veren onder voldoende spanning staan.

 

Beide asjes zijn inmiddels aangebracht.

 

En afgemonteerd met de bijbehorende onderdelen.

 

Voorzien van een splitspennetje.

Wel goed de vertanding checken en de bijbehorende correcte stand om de 2e klep te activeren.

 

Nu de asjes zijn geplaatst worden de klepjes weer aangebracht.

 

Beetje vet op de vertanding.

 

Aanblik aan de binnenzijde.

 

Pakking wordt een beetje vochtig gemaakt met WD40.

 

En op het onderste gedeelte aangebracht.

 

Bovenste gedeelte, met de vlotters, kan worden geplaatst.

 

Er was een tapeinde afgebroken, busje voorzichtig uitgeboord  en nieuw draad getapt.

 

Zier er weer netjes uit, dit keer met twee correcte en functionerende tapeindjes ( voor montage van de gasstang).

 

Aanblik van de Weber...........

 

 

 

Hydraulisch gedeelte dat het stationair toerental kan be´nvloeden wordt gedemonteerd.

 

Voor de zekerheid even de stand van de stelschroef opgemeten.

Het rubber gedeelte (DS 142-132) scheurde al spontaan af bij de onderzijde .

 

    Met het tandartshaakje wordt het rubber eruit getrokken.

 

Binnenin zit een hydraulisch plunjertje, de buitenzijde kan met een griptang worden opengedraaid.

Het binnenwerk is gedemonteerd, de lucht van de LHS is nog sterk waarneembaar.

 

Zoals al aangegeven, het rubber is afgescheurd.

Hier het hydraulisch gedeelte.

 

Rubber ringetje.

 

De reden dat het rubber is afgescheurd is mogelijk te wijten aan het volgende: het metalen stangetje

staat niet in het midden van de plunjer. Hierdoor heeft lange tijd de rubber kraag geforceerd bevestigd gezeten.

Met wat kracht wordt de houder weer in lijn gebogen, een priem wordt hierbij als uitlijning gebruikt.

 

Het geheel gestraald met glasparel.

 

Aan de binnenzijde van de zuiger ( waar het plunjertje is geplaatst) zitten een paar geleidingsbusjes en een klein kraagje.

 

Tijdelijk in elkaar gezet.

 

Als laatste klusje wordt het vliegwiel geheel ontroest.

 

Borgplaat voor het toplager wordt verwijderd.

 

Een en ander is weer toonbaar, aangrijpvlak voor de koppelingsplaat is in goede conditie.

Aanblik met de koppelingsplaat.

 

En bijbehorende drukgroep.

 

Naar verwachting zal het nog wel even duren voordat de oude godin bedrijfsklaar zal zijn.

Om vliegroest te voorkomen wordt alles in een dun laagje matzwarte lak gespoten.

 

 

Volgende keer verder.