De vorderingen van JeePee Citroen DS19 1958 “La première de la première”


Zondag 16 augustus 2015

 

Kort dagje.... het hitteschild wordt op zijn plek aangebracht.

Het hitteschild is op een viertal punten gemonteerd.

Drie beugels op het uitlaatspruitstuk een een (1) beugel op de leiding van het koelwater.

 

Ooit een keer een beugel gemaakt voor montage van de beugel bij de leiding van het koelwater.

Echter in de praktijk niet zo best functionerend.

Besloten om een steunplaatje (met moer) op het hitteschild aan te brengen.

Moer is hard gesoldeerd op het metaal plaatje.

 

Zo ziet het steunplaatje er aan de buitenzijde uit, met popnagels ( en een plaatje eronder

voor eventueel te hoge belasting).

 

Aan de achterzijde ziet het zo uit.

 

De plek waar het hitteschild geplaatst gaat worden.

 

Het beugeltje aan de voorste zijde van het uitlaatspruitstuk.

 

En alles op zijn plek.

 

De volgende activiteit ..... het lage drukgedeelte van de waterpomp blijft een flinke uitdaging.

Inmiddels (vanaf begin december 2014) zijn er drie exemplaren geplaatst, de waterpompen zijn gereviseerd

en getest.  Op de een of andere manier wordt er een pakking naar "buiten" geduwd, ondanks dat de druk niet

verder op loopt dan 1 atmosfeer. Voor de kenners een vraag......... voor mij een feit.

Na het plaatsen van de waterpomp en aansluiten van het lage drukgedeelte, begint te pomp heel langzaam (druppelsgewijs)

te lekken. Dit ontstaat door de pakking die (in dit geval) LHM doorlaat.  Voor de rest werkt het aangesloten

bloc hydraulique perfect.

Nu een pomp verkregen die op de testbank een behoorlijken druk aankan en nooit uit elkaar is geweest. De overige exemplaren

waren allemaal gereviseerd.

Kortom: nummer vier moet worden gemonteerd.

 

De oude pomp zal verwijderd moeten worden.

 

De waterslang, vanaf de onderzijde van de radiateur, wordt verwijderd.

V-snaren worden verwijderd door het ontspannen van de dynamo, de V-snaren blijven

op de poelie van de nokkenas.

De ventilator wordt gedemonteerd, echter op zo'n wijze..... dat de ventilator in  de

aluminium behuizing kan blijven.

 

Alle bouten en moeren worden verwijderd.

 

De pomp is verwijderd.

 

En het oude exemplaar.

 

Het nieuwe onderdeel wordt helemaal schoongemaakt.

 

Zodat deze er weer netjes en glimmend uit zal zien.

Volgende keer weer verder.....


 

Volgende keer verder.