De vorderingen van JeePee Citroen DS19 1958 “La première de la première”


Zaterdag 1 augustus 2015

 

De drie overige portieren worden voorzien van ruit en ruitmechanisme.

 

Nogmaals de procedure, in dit geval voor het linker achterportier.

 

Eerst wordt de trekstang gemonteerd aan het slot.

 

Trekstang wordt door de gaten van het portier geschoven.

 

Bij de grootste opening van de binnenklink komt de trekstang weer naar buiten.

 

Bout van de binnenklink wordt aangebracht.

 

Trekstang wordt aan de binnenklink bevestigd. De rubbers zijn allemaal vervangen.

 

Nadat de binnenklink op zijn plek is aangebracht, kan het slot worden gemonteerd.

 

Slot wordt vastgezet.

 

Na het verschuiven van de klink, en test dat de binnenklink de deur opent en op slot kan zetten, wordt

de binnenklink vastgezet.

 

Let op: bij de voorste deuren is het mechanisme van het slot iets anders.

De deur kan alleen op slot worden gedaan aan de buitenzijde.

 

De raamgeleiders worden aangebracht.

 

Het beroemde struikelblok van menig DS-liefhebber....... de metalen clip die uit elkaar moet

worden gebogen om de ruit er tussen te krijgen.

 

Aan de achterzijde werk ik altijd met een aangepast stukje gereedschap, dit stuk gereedschap

wordt normaliter gebruikt om de achterste vork van een fiets uit elkaar te drukken.

In dit geval kan dit stukje gereedschap,  de klem uit elkaar drukken.

 

Hieronder is goed te zien dat de ruit tussen de metalen clip aangebracht kan worden.

 

En aan de buitenzijde.....

 

Vervolgens kan de ruit op zijn plaats worden gebracht, en vervolgens naar beneden worden gedrukt.

 

Aangezien de lak nog vers is, wordt er veelal gebruik gemaakt van tape om de lak te beschermen.

 

Nadat de ruit naar beneden is gedrukt, worden de metalen geleiders op hun plaats gebracht.

 

Deze worden met ondertaande clip geborgd.

 

Het tandwielmechanisme wordt goed in het vet gezet.

 

M5 boutjes worden aangebracht, deze zorgen ervoor dat de ruit (in de hoogste stand) niet uit de raamgeleiders wordt gedrukt.

 

De concentrische bout voor het afstellen van de laagste stand  van de  ruit in het portier.

 

Volgend portier......

 

Op de raamgeleiders wordt een laag vet aangebracht.

 

En weer afplakken.

 

Het resultaat.


 

Bij de voorportieren wordt gebruikt gemaakt van een spie om de metalen clip uit elkaar te buigen.

 

Het resultaat.

 

 

De raamslingers zijn flink geoxideerd in de afgelopen jaren.

Deze onderdelen worden gepolijst en flink opgepoetst.

 

Al die mooie oude kenmerken......

 

Het resultaat.....

 

Alles op zijn plek.

 

Achter het gele plakband zit het asje om de slinger vast te zetten op de as van het ruitmechanisme.

Deze is tijdelijk vastgeplakt op de bijbehorende deur, de slinger zelf is met een draadje vat gezet.

 

De raamsnorren zijn nog goed te gebruiken.

 

 

Met als resultaat een mooie raamsnor...............

 

De buitenste raamrubbers zijn nieuw aangeschaft.

 

Even "proefplaatsen".

 

Helaas zijn de clipjes niet meer in de privévoorraad, volgende week maar eens ophalen.

Volgende keer weer verder.....


 

Volgende keer verder.