De vorderingen van JeePee Citroen DS19 1958 “La première de la première”


Zaterdag 2 mei 2015

 

En weer verder.......

 

Dopjes voor de klemmen van de C-stijl bekleding worden geplaatst in de C-stijl.

 

 

 

Om te zorgen dat er geen vocht in kan komen worden de dopjes afgekit.

 

Wasbordjes komen op hun plek, wasbordje wordt vastgezet met schroefjes en aan de onderzijde

met een moer.

 

Deze M5 is tijdelijk, hier komt namelijk nog de beugel voor de trompet.

 

 

Rubber tussen scharnier en kofferdeksel wordt gecontroleerd op pasvorm.

 

Voordat de kofferdeksel wordt geplaatst, wordt de bekleding van de hoedenplank aangebracht.

Afwijkend detail is dat deze gemaakt is van hetzelfde materiaal als de zijbalken.

 

Aan de onderzijde wordt een dun schuimrubberlaag geplakt.

 

 

Met de verspuit wordt de spuitlijm (Saba) opgebracht.

 

Hierna wordt het schuimrubber op maat geknipt.

 

Pasvorm controleren.

 

Materiaal kan worden verlijmd op het metalen gedeelte.

 

 

De rubber strook wordt aangebracht aan de buitenzijde (kant) van het materiaal.

Ik gebruikt hier altijd secondenlijm voor.

 

Een en ander op zijn plek.

 

 

 

De plexiglas achterruit wordt van zolder gehaald en is ingepakt om beschadiging tegen te gaan.

 

Het plexiglas is vooraf geheel gepolijst.

 

En weer op de vertrouwde plek.

 

Aan elke zijde is een extra beugel toegepast (universeel), dit kwam voor bij de Ds-en die

uitgevoerd zijn met een plexiglas achterruit.

 

 

 

Met het polijsten is het originele logo bespaard gebleven, deze is afgeplakt om de authenticiteit te bewaren.

 

Het raamrubber wordt, aan de onderzijde, met een boutje vastgezet. 

 

De achterspatborden worden vastgezet met een bout, deze zijn opnieuw verchroomd.

Om beschadiging (aan de spatborden)  te voorkomen, wordt de bout voorzien van een rubber ring.

 

Beide schermen zijn op hun plek.

 

 

De kofferbak wordt voorzien van een rubber strip, deze zorgt voor de afdichting tegen de achterruit.

 

De rubber strip wordt vastgezet met vijf kleine klemmetjes.

 

 

Nogmaals het rubber profiel in doorsnede.

 

De kofferdeksel is aan de regengoten en achterzijde afgedicht met rubber profielen.

Hieronder een doorsnede van het profiel.

 

 

Als het kofferdeksel is geplaatst, worden de veren aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een aanzicht van beide zijden.

 

 

En een kijkje vanaf de binnenzijde.

 

Aangezien er nog lijm in de spuit aanwezig is, beginnen we met het aanbrengen van de

bekleding op de zijbalken in het interieur.

Deze bekleding is op maat gemaakt en geleverd door Citro Classique in Borculo.

 

 

Eerst kijken of de bekleding inderdaad past.

 

 

De stof wordt eerst vastgelijmd aan de achterzijde, hierna passend gemaakt bij de stijlen.

 

De bekleding wordt verlijmd.

 

Gereed om te worden geplakt.

 

De bovenzijde is afgewerkt en verlijmd.

De bekleding kan worden verwerkt aan de binnenzijde van de balk.

 

Tijdens het spuiten van de lijm wordt de onderliggende bekleding beschermd door een stukje materiaal van schuimrubber.

 

Verlijmd en weer keurig op de plek in het interieur.

 

Volgende keer de andere zijde.

 

 

Volgende keer weer verder.....


 

Volgende keer verder.