De vorderingen van JeePee Citroen DS19 1958 “La première de la première”


Zaterdag 7 februari 2015

 

 

De lak van de stoelgeleiders is mooi opgedroogd en uitgehard.

 

De bijbehorende houten blokjes voor onder de geleiders lopen mooi mee met de gewenste hellingsgraad

van de stoelen.

De blokjes worden wederom zwart gelakt.

De kunststof bekleding van de B-stijl aan de binnenzijde,  is door de tijd heen beschadigd.


We gaan dit weer herstellen, eerst wordt alles met tape in de juiste positie gebracht.

 

Inderdaad is het af en toe.. passen en meten.

 

Ook de bovenzijde is iets ingescheurd.

 

De glasvezelmatjes worden op maat geknipt.

Vooraf is alles goed opgeruwd, hierna wordt het vloeibare polyester aangebracht.

De bovenste helft aan de binnenzijde van de B-stijl is een waar kunststukje.

Het betreft een doorzichtige glazen tube die taps toeloopt.

Aan de bovenzijde zit de binnenverlichting van de B-stijl, de glazen tube

zal worden verlicht vanaf de bovenzijde.

Het glas zit met behulp van aluminium stripjes vast aan de achterzijde.

Hieronder een detail van de onderzijde.


En nogmaals de bovenkant.


De strip is aan de achterzijde platgedrukt.

 

Aan de achterzijde is de glazen tube voorzien van een reflecterende laag (net als bij een spiegel).

 

De glazen tube is verwijderd.


Altijd weer mooi... die details.


De glazen tube wordt gepolijst om het vuil te verwijderen.


De achterzijde van de glazen tube wordt voorzien van een laagje chroomlak.

 

Ontbrekende stukjes worden aangevuld met vloeibaar polyester.

Na uitharding wordt het polyester bijgeslepen.

Aangezien er veel kleurverschil zit in de B-stijl delen, wordt alles geschuurd en voorzien van

primer en een laklaag.

Hieronder het deel in de kunststof primer.

De aluminium stripjes worden voorzichtig gepolijst.

De bovenste kunststof kapjes waren destijds niet bij de aanschaf van de wagen,

na lang zoeken uiteindelijk gevonden.

 

Het bovenste deel van de B-stijl is inmiddels voorzien van een laklaag.

 

Het geheel wordt wederom gemonteerd.


De kapjes zijn inmiddels zwart gespoten, een gedeelte van het kapje blijft doorzichtig.


De onderzijde van de B-stijl staat inmiddels in de primer.

De lichtkapjes aan de C-stijl waren beschadigd, hiervoor vervangende exemplaren gezocht en gevonden.

 

Als klap op de vuurpijl.... een origineel klokje gekocht... en na opwinden loopt het perfect.

 

Hieronder de voorzijde, er zit een scheur in het kunststof, echter dat laat ik zo.

Nostalgie zullen we maar zeggen.

 

Het klokje (ook wel pendule genoemd) zit vast aan de asbak.

Na verwijderen van het metalen gedeelte van de asbak, wordt een stelschroef zichtbaar.

Hiermee kan het klokje langzamer of sneller worden ingesteld.

 

Ik had nog een mooi exemplaar liggen van de bovenzijde, deze zal worden gemonteerd.

De asbak zal worden gestraald.

Na stralen eerst in de Action roestprimer.

 

De lichtkapjes (B-stijl) worden aan de binnenzijde voorzien van chroomlak.

Een klein gedeelte wordt niet in de lak gespoten, het betreft hier de zichtbare halve ronding.

Het uiteindelijke resultaat.


De claxons worden schoongemaakt, gespoten en getest.


Hieronder de tweede claxon, in de vorm van een slakkenhuis.

 

Het geheel wordt uit elkaar gehaald.

 

Inmiddels is de B-stijl ook gespoten.


De asbak staat er ook weer knap bij.

De metalen strip, die het rubber bij de motorkap op zijn plaats houdt, wordt ontdaan van de lak.

Strip en rubber worden gescheiden.

 

De strip wordt ontdaan van zijn lak.

Vervolgens in de roestprimer en uiteindelijk in zwart gespoten.

 

Rubbers worden met terpentine schoon gemaakt.

De claxons zijn gespoten, gemonteerd en getest.

In verband met het vocht, wordt er een siliconenpakking aangebracht.

 

Volgende keer weer verder.....


 

Volgende keer verder.