De vorderingen van JeePee Citroen DS19 1958 “La première de la première”


Zaterdag 8 augustus 2015

 

We gaan beginnen met de montage van de trompetten aan de achterzijde.

 

De houder voor de trompet wordt aan beide zijden vervangen.


Aangezien we tijdens de montage van de wasbordjes deze houders vergeten zijn, mogen de

wasbordjes wederom gedemonteerd worden.

De houder is op onderstaande foto afgebeeld, uiteindelijk dient de houder in het onderste

montagegat te worden vastgezet. De houder dient in een zo hoog mogelijke stand te worden aangebracht.

De trompet zit anders te laag ten opzichte van de dakrand.

 

Voor het clignoteurhuis wordt de massadraad opnieuw aangebracht, deze draad

zal aan de binnenzijde, op de C-stijl, worden aangebracht.

 

De trompet wordt bij het raamstijl vastgezet met een zelftappende schroef.

Het klemmetje in het wasbord is vaak verdwenen, we hebben zelf een klemmetje gemaakt.

Dit klemmetje is vastgezet aan de achterzijde van het wasbord met polymeerkit.

 

Het clignoteurhuis is afwijkend van de latere modellen.


Zoals gezegd: de trompetten zijn NOS.

Een van de pootjes, van het clignoteurhuis, is afgebroken.

 

Het originele kunststof is slecht te bewerken, vloeibaar polyester hecht niet aan het materiaal.

Uiteindelijk blijkt een stukje materiaal van een CD, wel te hechten met secondenlijm.

 

De trompet is inmiddels aangebracht.

 

De beide clignoteurhuizen zijn weer in orde gebracht.

 

Aan de andere zijde is de trompet aangebracht.

 

Met het speuren naar onderdelen kwam ik nog de originele papieren etiketten tegen van de

bekleding van de achterdeuren. Om de originaliteit te bewaren zijn deze aangebracht op de beide

deurportieren aan de achterzijde.

 

Nu de trompetten zijn geplaatst kunnen de rvs sierdelen worden aangebracht.

Alle sierdelen van de dakrand zijn gepolijst en verkeren in topconditie.

De delen komen op dezelfde locatie als voor de restauratie.

 

Eerst wordt het langste sierdeel aangebracht (tussen A- en C-stijl).

Gebruik altijd de binnenzijde van je hand om de delen op hun locatie te plaatsen.

Een ander stuk gereedschap geeft altijd afdrukken (deukjes)  in de sierlijst.

 

 

Hierna kan het sierdeel op de C-stijl worden aangebracht.

 

Vervolgens het sierdeel aan de A-stijl, deze wordt gedeeltelijk onder het voorraamrubber geplaatst.

 

Met een priem kan de locatie worden gezocht van de tapschroef.

Als laatste kan het gedeelte bij de voorste dakrand worden aangebracht.

 

 

Aan de andere zijde van de wagen, kan het proces worden herhaald.

 

 

 

 

Het sierstuk aan de voorzijde zet de voorste sierlijsten vast tegen de dakrand.

Hieronder de originele sierlijst......

 

En na het polijsten.......

 

En op zijn plek...........

 

Het metalen clipje, om het clignoteurhuis mee vast te klikken, zal nieuw worden aangeschaft.

 

 

 

Volgende keer weer verder.....


 

Volgende keer verder.